Uitgebreid dealernetwerk Lees meer
7 Jaar garantie Lees meer
Gemaakt in Nederland Lees meer

SunCircle wil ultieme maatwerkspecialist zijn

 

SunCircle wil ultieme maatwerkspecialist zijn: vanuit Barneveld wordt een duidelijke koers gevaren

Wat willen wij zijn? Dat is de vraag die SunCircle zichzelf stelt. Johan van Huigenbos, directeur en mede-eigenaar van SunCircle, weet het antwoord op die vraag. 

De broers Johan en Theo van Huigenbos zwaaien in al hun bescheidenheid sinds een jaar of tien de scepter over de Barneveldse fabriek in zonweringen en rolluiken. “Net voordat wij de fakkel overnamen van onze vader, is er een verhuizing geweest van vier locaties naar één, de huidige. Niet lang daarna brak de crisis uit. Terugkijkend zien we het maar als onze vuurdoop”, opent Johan van Huigenbos het gesprek. Eerst praat Z&R met hem over hoe het SunCircle is vergaan, hoe het nu is en waar men heen wil.

Herstructurering werpt zijn vruchten af
“Ook wij hebben een terugloop in omzet gehad in de crisis, maar door besparingen hebben we per saldo meer overgehouden”, blikt Johan van Huigenbos terug. “Er zijn wel medewerkers vertrokken, maar dat was natuurlijke afvloei. Dat konden we intern oplossen. Twee medewerkers zijn toen vanuit de binnendienst de buitendienst ingegaan.” Daarna volgden jaren van herstructurering. “Er zit weer serieuze groei in de organisatie”, stelt Van Huigenbos vast. “Dit jaar ziet er weer net zo goed uit als vorig jaar. We hebben geïnvesteerd in nieuw personeel en er komen steeds mensen bij. En we hebben geïnvesteerd in machines en beschikken nu over een geautomatiseerde zaaglijn en een arreteermachine.”

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ook SunCircle vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk, benadrukt Johan van Huigenbos. “De geautomatiseerde zaaglijn is gekoppeld aan ons ERP-systeem. Dat heeft onder andere als voordeel dat het voorraadbeheer automatisch wordt geregeld. In de praktijk betekent dat minder afval, wat goed is voor een kleinere ecologische voetafdruk. Daarnaast zijn we op dit moment bezig met het vervangen van alle tl-armaturen in het pand. Daar komt led-verlichting voor in de plaats. We gaan het dak isoleren en we bekijken de mogelijkheden voor het aanbrengen van zonnepanelen.” Tijdens de rondleiding was een pelletbrander bij het pand al opgevallen. “We stoken pellets in de kwaliteit die de grootste CO2-reductie geeft”, licht Van Huigenbos toe.

Een bedrijf voor en door mensen
“We zijn een onafhankelijk bedrijf met een echte familiecultuur”, schetst Johan van Huigenbos. “Dat willen we koesteren, niet alleen intern, maar ook naar de klanten toe. Er is meer in het leven dan alleen maar geld verdienen. Teambuilding vinden we enorm belangrijk en we houden van zelfredzaamheid.”

Dankzij het stoken van pellets zit SunCircle er in de winter warm bij. 

Het einde van Lumenguard
Per 1 januari van dit jaar bestaat het concept Lumenguard niet meer. Vanwaar deze beslissing? “We hebben kritisch gekeken naar de hoeveelheid ballen die we in de lucht moesten houden”, reageert Johan van Huigenbos. “Lumenguard als topconcept, het PR white label concept dat er door de crisis bij is gekomen en dan hadden we ook nog het SunCircle programma. Alles had zijn eigen prijslijst, folderlijn en plaats in het systeem. De nadelen en kosten bleken groter dan de voordelen van deze manier van werken.”

Twee lijnen
Sinds dit jaar vaart SunCircle een heldere, strakke koers met twee lijnen: SunCircle Excellent en SunCircle Basic. “We zijn daarmee een nieuw tijdperk ingegaan, met een duidelijke, strakke en uniforme uitstraling”, aldus Johan van Huigenbos. “De Excellent en Basic lijnen zijn alleen qua voorwaarden en technische uitvoering gesegmenteerd. We hebben een jaar uitgetrokken voor deze ommezwaai. Wat marketingtechnisch goed was aan Lumenguard hebben we geadopteerd in het nieuwe concept. De dealers spreken hun tevredenheid over ons uit en wij over hen.”

Johan van Huigenbos in gesprek met bladmanager Ronald Klein van Z&R. 

Drie aandachtspunten
Hoe ziet de toekomst eruit? “We kijken naar de interne organisatie, naar ons bestaande dealernet en naar productinnovaties”, antwoordt Johan van Huigenbos op die vraag. “We stoppen met het actief acquireren van nieuwe dealers. Wij voelen ons er niet prettig bij om in te breken in een goed huwelijk. Wel adviseer ik aan onze bestaande dealers om keuzes te maken. Probeer niet om alle merken te verkopen.”

De focus ligt nu op bestaande klanten
SunCircle legt de focus vanaf nu dus compleet op de bestaande klant. “Iedereen in ons klantenbestand heeft groeikansen en wij gaan hen helpen om meer omzet te maken, beheerst en gebalanceerd”, verduidelijkt Johan van Huigenbos. “Zo staan wij op Polyclose puur voor onze dealers, maar uiteraard zijn prospects die uit zichzelf interesse tonen in ons bedrijf altijd welkom. Zie het als imagebuilding.”

Johan en Theo van Huigenbos tonen de eerste tekening van het nieuwe pand, met het volautomatische magazijn. 

Nieuwe ontwikkelingen aan de horizon
Op Polyclose komt SunCircle met een nieuw knikarmscherm en een nieuwe pergolazonwering, kondigt Johan van Huigenbos aan. “Alles is in eigen huis ontwikkeld. We hebben momenteel namelijk drie fulltime engineers aan het werk. Het terrasscherm wordt een instapmodel; de pergolazonwering krijgt een vernieuwend en onderscheidend design.”

Nieuwbouwplannen
Aan het einde van het gesprek worden de nieuwbouwplannen van SunCircle onthuld. “Met de aanbouw van het nieuwe pand krijgen we er
4000 m2 bij, verdeeld over twee verdiepingen”, vertelt Theo van Huigenbos, die voor de gelegenheid even is komen binnenlopen. “We zijn nu in de ontwerpfase. Het pand moet er binnen nu en vijf jaar staan, mits we de doelstellingen halen. In de achterste hal komt een volautomatisch magazijn voor lengtematerialen. Daarmee winnen we ruimte, snelheid en wordt alles efficiënter.”

 

Epiloog
Tot besluit geeft Johan van Huigenbos antwoord op de vraag wat SunCircle wil zijn. “We willen de ultieme maatwerkspecialist zijn en antwoord hebben op de meest ongebruikelijke vraagstukken. Zonwering leveren die gegoten zit als een maatpak.”