Vakwerk uit de fabriek Lees meer
Tot 7 jaar garantie Lees meer
Gemaakt in Nederland Lees meer

Help, mijn rolluik is vastgevroren!

Van rolluiken kunt u het hele jaar profijt hebben. Juist in de winterperiode is ook de isolerende werking erg prettig en houdt u kou buiten. Maar in deze periode van het jaar heeft u ook kans dat uw rolluik vastvriest. Lees hier hoe u het beste kunt handelen in zo’n situatie.

NIET doen:

Merkt u dat het rolluik niet meteen omhoog gaat? Stop dan gelijk met het proberen. Waarschijnlijk zijn de lamellen van uw rolluik vastgevroren. De motor probeert de lamellen op te trekken en als dit niet lukt kan de motor beschadigd raken en doorbranden.

WEL doen:

Het rolluik de tijd geven en de zon en temperatuur die dag z’n werk laten doen. Door de warmte smelt het ijs tussen de lamellen en kunt u het later op de dag nogmaals proberen. Komt er na verloop van tijd nog geen beweging in het rolluik? Forceer dan niets. Wacht dan nog een dag langer of neem contact op met de dealer waar u het rolluik heeft gekocht.

Een oplossing ter voorkoming van het doorbranden van de motor kan een type motor zijn met weerstandsherkenning. Een goed voorbeeld hiervan is de RS100 motor van Somfy. Door de obstakeldetectie stopt het rolluik op een obstakel of wanneer het rolluik op de onderlat is vastgevroren. Het is in de meeste gevallen mogelijk om uw rolluikmotor te vervangen voor een RS100 motor. Neem hiervoor contact op met één van onze dealers.

Op zoek naar een dealer? Zoek op postcode naar de dichtstbijzijnde dealer in uw buurt.